VW Golf I pojawił się w sprzedaży wiosną 1974 roku. Volkswagen zerwał
z tradycją modeli z silnikami montowanymi z tyłu i zaprojektował pojazd
niezwykle, jak na owe czasy, nowoczesny. Był to hatchback
z kompaktowym nadwoziem, posiadający przedni napęd, chłodzony wodą
czterocylindrowy silnik montowany poprzecznie, zawieszenie przednie
z kolumnami McPhersona i sprężynami śrubowymi, oraz oś tylną z belką
skrętną. Nowy model został powitany entuzjastycznie. Sylwetka
hatchbacka okazała się bardziej praktyczna od popularnego "Garbusa"
- dostępna była wersja czterodrzwiowa a pojazd był szybszy i bardziej
bezpieczny. W roku 1976 przedstawiony został model GTI. W krótkim
czasie stał się on samochodem kultowym a wokół całej rodziny Golfa
wytworzył się klimat fascynacji. Nasiliło go jeszcze pojawienie się w tym
samym roku modelu VW Golf Diesel - pierwszego małego samochodu
osobowego z silnikiem wysokoprężnym. W ciągu pierwszych dziewięciu
lat obecności na rynku VW Golf I wyprodukowany został w ilości 6.780.050
egzemplarzy.
Sprzedaż VW Golfa II rozpoczęła się w sierpniu 1983 roku. Miał
on szerszy, w porównaniu z VW Golfem I, rozstaw osi i większą
przestrzeń bagażową, dzięki czemu zadowalał bardziej wybrednych
użytkowników. Nowa oś tylna z wahaczem skrętnym ułatwiała
prowadzenie pojazdu i zapewniała większy komfort jazdy.
Oferta silników dla tego modelu obejmowała jednostki o pojemności od
1,3 l. do 1,8 l., w tym silnik diesla z turbodoładowaniem. Pozycję lidera
zachował model GTI. Ofertę silników poszerzono później o mocniejszy
silnik 118 kW (160 KM). Szczególnie mocną jednostkę napędową
zamontowano w Golfie z napędem Syncro (na cztery koła)
- 154 kW (210 KM). W ciągu ośmiu lat produkcji Golfa II z taśm
montażowych zjechało aż 6.301.000 sztuk.
W sierpniu 1991 roku przyszła kolej na Volkswagena Golfa III.
Owalne reflektory i zaokrąglona linia całkowicie zmieniły wygląd pojazdu.
W specjalnych crash testach VW Golf III wypadł znakomicie a jeszcze
lepsze wyniki osiągnął po dodaniu w sierpniu 1992 poduszek powietrznych
dla kierowcy i siedzącego obok niego pasażera. Wśród bogatej oferty
silników największe zainteresowanie wzbudzał Golf VR6, posiadający
zamontowany poprzecznie silnik sześciocylindrowy o bardziej zwartej
budowie. Zapoczątkował on nowy trend w klasie samochodów
kompaktowych. Od 1993 roku można już było kupić VW Golfa III
z napędem Syncro. Równocześnie przedstawiono nowy silnik diesla
z bezpośrednim wtryskiem paliwa (DI). W sierpniu światło dzienne ujrzał
VW Golf III Cabriolet, natomiast w miesiąc później pojawił się Golf Variant,
czyli wersja kombi. VW Golf III produkowany był przez sześć lat. W tym
czasie sprzedano 4.805.900 egzemplarzy tego samochodu.
Latem 1997 roku odbyła się premiera najnowszej generacji - VW Golfa IV.
Samochód ten ma całkowicie ocynkowane nadwozie, na które firma daje
12-letnią gwarancję. Usztywniona, odporna na skręcanie struktura
wewnętrzna pojazdu pozwoliła na "wysmuklenie" nadwozia i zmniejszenie
szczelin w miejscach połączeń. Dla VW Golfa IV wybór jednostek
napędowych jest również bardzo duży: od silnika czterocylindrowego
poprzez silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem, do silników
benzynowych V5 i V6 dla modeli sportowych. VW Golf IV dostępny jest
także (od lipca 1998) z nowym napędem na cztery koła - 4 MOTION.
Na początku roku 1998 wprowadzono kolejną wersję Cabrio, która posiada
szereg cech zaadoptowanych z modelu Golf IV. Dla dopełnienia oferty
różnych wersji nadwozia, w maju 1999 zaprezentowano nowy model
kombi, o nazwie Golf IV Variant.