Konkurs “Do Hymnu” – Kuratorium Oświaty w Białymstoku   5.03.2020 r. – Udział w przesłuchaniach III edycji Ogólnopolskiego Konkursu dla szkół podstawowych organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury z okazji rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017 - 2022

            W dniu 5 marca uczniowie klas I – VIII wzięli udział w przesłuchaniach III edycji Ogólnopolskiego Konkursu dla szkół podstawowych organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury z okazji rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017 – 2022.

   Celem konkursu jest włączenie społeczności lokalnych w ogólnopolskie obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, doskonalenie umiejętności poprawnego śpiewania polskiego Hymnu Narodowego oraz rodzimych pieśni hymnicznych, edukacja muzyczna poprzez zwiększenie zainteresowania śpiewem i rozwój umiejętności muzycznych, rozwój kompetencji społecznych poprzez wdrażanie do współpracy w grupie oraz zrzeszanie społeczności szkolnej i integrowanie środowiska wewnątrzszkolnego.

   Do III edycji Ogólnopolskiego Konkursu zgłosiło się 300 szkół podstawowych z 273 miejscowości. Uczestnictwo w konkursie polegało na wspólnym jednogłosowym wykonaniu hymnu narodowego oraz wybranych pieśni hymnicznych przez co najmniej połowę uczniów. Wybranymi pieśniami były – najstarsza polska pieśń religijna „Bogurodzica” oraz pieśń hymniczna - „Rota”. Wykonanie repertuaru odbyło się a cappella, „na żywo” i „z pamięci” bez użycia nagłośnienia i playbacku. Warunkiem koniecznym do przeprowadzenia przesłuchania konkursowego była obecność jury lokalnego – prof. dra hab. Grzegorza Oliwy oraz dr Katarzyny Sobas z Instytutu Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, a także udział nauczyciela prowadzącego w charakterze dyrygenta w osobie p. Wiolety Drabik – Wąsacz. 

   Podczas prezentacji pieśni przyświecały nam słowa naszego hymnu widniejące w scenografii przygotowanej przez p. Marzannę Karpę - „Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjemy”.

   Z niecierpliwością czekamy na werdykt jury konkursowego. Ale już dzisiaj wiemy, że możliwość udziału w tak wzniosłym projekcie o kulturotwórczym charakterze wyzwoliła w uczniach nie tylko chęć wypróbowania swoich sił na szkolnej scenie w obecności jury, ale co ważne świadomość zaangażowania się we wspólne zadanie znacznej grupy uczniów doprowadziła do ujawnienia się w dziecięcych i młodych sercach poczucia dumy narodowej dającej moc i wiarę, że „Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjemy”.

Wioleta Drabik - Wąsacz