Kryteria ocen z zachowania do
Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, obowiązujące
w Zespole Szkół im. Św. Brata Alberta w Żurawiczkach
§78. 1. W szkole, począwszy od klasy IV, stosuje się punktowy
system oceniania zachowania.
2. Ilość punktów wyjściowych wynosi + 30, co odpowiada ocenie
poprawnej.
3. Przedziały punktowe dla poszczególnych ocen z zachowania:
1) wzorowe – 150 pkt i więcej;
2) bardzo dobre – od 101 – 149 pkt;
3) dobre – od 51 – 100 pkt;
4) poprawne – od 1 – 50 pkt;
5) nieodpowiednie – od 0 – (-79) pkt;
6) naganne – (-80) pkt i mniej.
4.
Zachowanie ucznia w ramach punktowego systemu oceniania
określa się sumując punkty dodatnie i ujemne.
5. Punkty dodatnie uczeń otrzymuje za:
1. systematyczną pomoc słabszym uczniom +20 (punkty przyznawane są raz na półrocze);
2. brak spóźnień +15
(punkty przyznawane są raz na półrocze);
3. 100% frekwencji +30 (raz
na półrocze);
4. opieka nad klasopracownią, np. dbanie o kwiaty, estetykę
sali (raz na półrocze) +15;
5. godne reprezentowanie szkoły w poczcie sztandarowym
(każdorazowo):
a) impreza szkolna +5,
b) impreza
pozaszkolna +15;
6. pełnienie funkcji i aktywną pracę w samorządzie uczniowskim
+10 do +20 (raz na półrocze);
7. pełnienie funkcji w samorządzie klasowym i wywiązywanie się
z niej +10 (raz na półrocze);
8. inicjowanie i organizowanie imprez szkolnych (konkurs,
dyskoteka, itp.) +10;
9. inicjowanie i organizowanie imprez klasowych +10;
10.
przygotowanie sali do
uroczystości szkolnych (przed lekcjami lub po lekcjach, w zależności od
poświęconego czasu i wkładu pracy) min.
+10;
11.
porządkowanie sali po
uroczystościach szkolnych lub terenu szkoły (przed lekcjami lub po lekcjach, w
zależności od poświęconego czasu i wkładu pracy) min. +10;
12.
czynny udział w
akademii +10 do + 30;
13.
100% udział na próbach
(przed lekcjami lub po lekcjach, w zależności od poświęconego czasu) min.+10;
14.
uczestnictwo w akcjach
charytatywnych na zasadzie wolontariatu (np. GOPS, itp.) + 20;
15.
zbiórka nakrętek,
butelek plastikowych, baterii i innych surowców wtórnych max. + 20 (raz na półrocze);
16.
systematyczne i
aktywne uczestnictwo w zajęciach koła przedmiotowego +10 do +20 (raz na półrocze);
17.
wykonanie przydatnych
pomocy dydaktycznych +10;
18.
wykonanie gazetki na
korytarzu szkolnym lub w klasie (pomysł i materiały własne) +10;
19.
wykonanie gazetki na
korytarzu szkolnym lub w klasie (pomysł i materiały nauczyciela) +5;
20.
udział w konkursach i
zawodach szkolnych +5 (każdy etap);
21.
udział w konkursach i
zawodach pozaszkolnych +10 (każdy
etap);
22.
zajęcie miejsca I-III
w konkursie szkolnym lub indywidualnych zawodach gminnych +10;
23.
zajęcie dalszego
miejsca w konkursie szkolnym lub indywidualnych zawodach gminnych +5;
24.
zajęcie miejsca I-III
w konkursie międzyszkolnym lub indywidualnych zawodach powiatowych,
wojewódzkich; zdobycie tytułu laureata konkursu kuratoryjnego +20 (każdy etap);
25.
zajęcie dalszego
miejsca w konkursie międzyszkolnym lub indywidualnych zawodach powiatowych,
wojewódzkich; zdobycie tytułu finalisty konkursu kuratoryjnego +15 (każdy etap);
26.
zajęcie I-III miejsca
w zawodach drużynowych na szczeblu gminnym +10;
27.
zajęcie I-III miejsca
w zawodach drużynowych na szczeblu powiatowym lub wojewódzkim +20 (każdy etap);
28.
uczestnictwo w
uroczystościach lokalnych (po lekcjach) +15;
29.
redagowanie gazetki
szkolnej, wpisów na stronę internetową +
10;
30.
pełnienie prawidłowo
dyżuru w ciągu tygodnia +5 (każdorazowo);
31.
sumienne wypełnianie
innych obowiązków ucznia +10;
32.
praca na rzecz klasy
lub szkoły +10 do +50.
6.
Punkty ujemne uczeń otrzymuje za:
1.
podpowiadanie - 5;
2. spóźnienie na lekcję -
5 (każde);
3. brak obuwia zmiennego -5;
4. nieprawidłowy dyżur (nie wywiązywanie się z obowiązków
dyżurnego) -5;
5. nieusprawiedliwione pojedyncze godziny nieobecności - 5 (za każdą);
6. nieusprawiedliwioną całodniową nieobecność -10
(za każdy dzień);
7. odpisywanie zadań -
5;
8. zaniedbywanie obowiązków uczniowskich (np. brak pomocy
dydaktycznych, stroju sportowego na lekcje w.f.,
itp.) - 5;
9. przeszkadzanie na lekcji (rozmowa, śmiech itp.) - 5;
10.
zaśmiecanie klasy,
korytarza -5;
11.
żucie gumy podczas
lekcji, jedzenie i picie na lekcji -5;
12.
przynoszenie do szkoły
napojów energetyzujących -5;
13.
niszczenie
wypożyczonych książek z biblioteki od -
10;
14.
niszczenie
wypożyczonych podręczników szkolnych i materiałów edukacyjnych od – 10;
15.
ściąganie podczas
wypracowań, sprawdzianów i kartkówek –
10;
16.
niestosowanie się do
poleceń nauczyciela – 10;
17.
nieprzestrzeganie
regulaminów – 10;
18.
brak kultury osobistej
w relacjach z dorosłymi i rówieśnikami (plucie, śmiecenie, przyklejanie gum,
itp.) – 10;
19.
niewywiązywanie się z
dobrowolnie podjętych zadań -10;
20.
ucieczka z lekcji,
samowolne opuszczenie klasy podczas zajęć, wychodzenie poza teren szkoły w
czasie pobytu w szkole – 20;
21.
niewłaściwe
słownictwo, używanie wulgaryzmów, aroganckie zwroty w stosunku do nauczycieli,
pracowników i uczniów szkoły – 10;
22.
niewłaściwe zachowanie
na wycieczkach, uroczystościach i imprezach szkolnych i pozaszkolnych, brak
stroju galowego podczas uroczystości szkolnych; – 10;
23.
brak szacunku dla
symboli narodowych – 10;
24.
niebezpieczne zabawy
(np. z użyciem cyrkla, nożyczek, lasera, itp.) – 10;
25.
świadome niszczenie
sprzętu szkolnego:
a) przy usunięciu
usterki – 10,
b) bez naprawy – 20;
26.
używanie bez zgody i
wiedzy nauczyciela telefonu komórkowego (innych urządzeń elektronicznych) na
terenie szkoły – 15;
27.
wychylanie się przez
okno lub inne narażanie na niebezpieczeństwo własnego zdrowia i życia – 20;
28.
oszukiwanie
nauczyciela – 20;
29.
nieodpowiedni lub
wyzywający strój i wygląd – 20, przez
który rozumie się:
1. odkryty brzuch, ramiona lub dekolt, krótka – stanowczo
powyżej kolan spódnica lub krótkie spodenki (oprócz lekcji w.f-u),
2. farbowanie włosów, ekstrawaganckie fryzury, makijaż,
stanowczo za długie i niestosownie pomalowane paznokcie, tatuaż, kolczyki u
chłopców, kolczyki u dziewcząt w innych miejscach niż uszy, lub przesadnie eksponowana biżuteria;
30.
wyrzucanie przedmiotów
przez okno – 20;
31.
podrabianie podpisu
nauczyciela, rodzica, fałszowanie usprawiedliwienia, dopisanie oceny w
dzienniku – 30;
32.
pomówienie dotyczące
uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły
i innych osób - 40;
33.
nękanie uczniów i
innych osób - 40;
34.
obrażanie uczniów,
nauczycieli, pracowników szkoły, rodziców
– 50;
35.
palenie lub posiadanie
papierosów – 50;
36.
wymuszenia, kradzieże,
wyłudzanie pieniędzy, rękoczyny, bójki, na terenie szkoły i poza nią – 50;
37.
rozboje, picie lub
posiadanie alkoholu, zażywanie lub posiadanie narkotyków – 100.
7.
Każdy wychowawca ma do swojej dyspozycji 30 pkt dodatnich i ujemnych, które może przeznaczyć na inne,
nieprzewidziane w ust. 5-6 zachowanie ucznia.
§79. 1. Nie wliczając punktów dodatnich z zachowania postanawia
się, że:
1) uczeń po uzyskaniu -50
pkt w ciągu półrocza kierowany jest przez wychowawcę klasy na rozmowę z
pedagogiem szkolnym;
2) po uzyskaniu przez ucznia -100 pkt w ciągu półrocza wychowawca
klasy przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z uczniem w obecności rodzica i
odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym, co jest równoznaczne z udzieleniem uczniowi ustnego upomnienia;
3) po przekroczeniu limitu – 150 pkt w ciągu półrocza uczeń staje
przed szkolną Komisją Dyscyplinarną, która podejmuje odpowiednie środki
zaradcze;
4) uczniowi, który otrzymał naganę wychowawcy klasy obniża się ocenę z zachowania w danym półroczu
o jeden stopień, przy czym ocena z zachowania nie może być wyższa niż
ocena dobra;
5) uczniowi, który otrzymał naganę dyrektora szkoły obniża się ocenę z zachowania w danym półroczu
o jeden stopień, zachowując warunek, że nie może być to ocena wyższa niż
poprawna;
6) uczniowi, który w trakcie bieżącej kontroli wychowawcy
uzyskał łączną sumę punktów dodatnich i
ujemnych przekraczającą -80 pkt, automatycznie częściowo
ogranicza się prawa ucznia, w zakresie udziału w zajęciach pozalekcyjnych:
sportowych i kulturalno – rozrywkowych na
okres 2 miesięcy. Karę odwołuje się po tym okresie w przypadku widocznej
poprawy zachowania ucznia. Powtórne ograniczenie praw ucznia oznacza ich
ograniczenie do końca danego okresu (półrocza lub roku szkolnego). W obu
przypadkach wychowawca powinien powiadomić rodzica lub prawnego opiekuna ucznia.
2. Uczeń, który w ciągu półrocza otrzymał -25 pkt nie może otrzymać wzorowego
zachowania.
3. Uczeń, który w ciągu półrocza otrzymał -40 pkt nie może otrzymać bardzo dobrego
zachowania.
4. Uczeń, który w ciągu półrocza otrzymał -100 pkt nie może otrzymać dobrego
zachowania.
5. Uczeń, który w ciągu półrocza otrzymał -150 pkt nie może otrzymać poprawnego
zachowania.