„Matematyka na świeżym powietrzu”
Uczniowie klasy VII na
zajęciach koła matematycznego w miesiącach kwiecień-maj realizowali innowację
metodyczną pt. „Matematyka na świeżym powietrzu”. Innowacja ta miała na celu
zaciekawić uczniów, pobudzić ich kreatywność i twórcze myślenie. Oryginalność
innowacji polegała na tym, że
zajęcia koła matematycznego odbywały się poza salą lekcyjną. W pierwotnych założeniach
innowacji miejscem jej realizacji miały być np.: podwórko szkolne, boisko, plac zabaw. Ze
względu na pandemię i brak możliwości spotkania się w grupie, miejscem
realizacji stało się przydomowe podwórko. gdzie uczniowie przeprowadzali pomiary
i obliczenia, a zgromadzony materiał wykorzystywali do różnego rodzaju zadań.
Zajęcia te od lekcji w klasie różniły się tym, iż obejmowały szerszą tematykę
poznawczą, większy teren, znacznie dłuższy czas. Matematyka przestała być
wiedzą abstrakcyjną, ponieważ uczniowie zamiast zwykłych obliczeń wykonywali
zadania praktyczne. Tematyka, wokół której budowane były sytuacje matematyczne,
np.: wykonywanie pomiarów w terenie,
sporządzanie planu zabudowy działki, wykonywanie pomiarów swojego domu,
obliczania praktyczna związane z remontem domu, pomogły uczniom dostrzec
związki matematyki z najbliższym środowiskiem.
Innowacja pokazała uczniom,
że w ich najbliższym otoczeniu znajduje się wiele zadań matematycznych, z
którymi stykamy się w codziennym życiu.
Pobudziła ich kreatywność i twórcze myślenie. Ponadto uczniowie większość zadań
wykonywali na świeżym powietrzu (w obrębie posesji, na której mieszkają), co w czasie pandemii było bardzo
wskazane, aby odciążyć ich od pracy przy komputerze.