„Matematyka na świeżym powietrzu”

 

          Uczniowie klasy VII na zajęciach koła matematycznego w miesiącach kwiecień-maj realizowali innowację metodyczną pt. „Matematyka na świeżym powietrzu”. Innowacja ta miała na celu zaciekawić uczniów, pobudzić ich kreatywność i twórcze myślenie. Oryginalność innowacji polegała na tym, że  zajęcia  koła matematycznego odbywały  się  poza salą lekcyjną. W pierwotnych założeniach innowacji miejscem jej realizacji miały być np.:  podwórko szkolne, boisko, plac zabaw. Ze względu na pandemię i brak możliwości spotkania się w grupie, miejscem realizacji stało się przydomowe podwórko. gdzie uczniowie  przeprowadzali pomiary
i obliczenia, a zgromadzony materiał wykorzystywali do różnego rodzaju zadań. Zajęcia te od lekcji w klasie różniły się tym, iż obejmowały szerszą tematykę poznawczą, większy teren, znacznie dłuższy czas. Matematyka przestała być wiedzą abstrakcyjną, ponieważ uczniowie zamiast zwykłych obliczeń wykonywali zadania praktyczne. Tematyka, wokół której budowane były sytuacje matematyczne, np.: wykonywanie pomiarów w terenie,  sporządzanie planu zabudowy działki, wykonywanie pomiarów swojego domu, obliczania praktyczna związane z remontem domu, pomogły uczniom dostrzec związki matematyki z najbliższym środowiskiem.
            Innowacja pokazała uczniom, że w ich najbliższym otoczeniu znajduje się wiele zadań matematycznych, z którymi stykamy się w codziennym  życiu. Pobudziła ich kreatywność i twórcze myślenie. Ponadto uczniowie większość zadań wykonywali na świeżym powietrzu (w obrębie posesji, na  której mieszkają), co w czasie pandemii było bardzo wskazane, aby odciążyć ich od pracy przy komputerze.

Joanna Kubicka