PROJEKTOWANIE GRAFICZNE

WEKTOROWA GRAFIKA KOMPUTEROWA

Opracowanie znaku firmowego (towarowego, logo) obejmuje na etapie wstępnym przedłożenie kilku propozycji w postaci odręcznych szkiców — uwzględniających otrzymane wskazówki i sugestie. Po wyborze i zaakceptowaniu najlepszej formy, opracowywuje się ją na gotowo w komputerowym programie graficznym. Postać ostateczna to zapis elektroniczny w kilku podstawowych typach grafiki wektorowej (obiektowej) i rastrowej (punktowej, bitmapowej) razem z dokumentacją opisową. Pracownia ma w dorobku 35 zaprojektowanych i wprowadzonych do użytku znaków firmowych.

W różnych projektach reklamowych często korzysta się ze zbiorów gotowych grafik, tzw. klipartów, licencjonowanych obrazków dołączanych do programów grafiki komputerowej. Czasem wymaganego motywu brak albo istniejące nie są odpowiednie. Wtedy taką grafikę trzeba zaprojektować, co ma tę zaletę, że nikt inny takiej samej nie użyje. Często po prostu używa się zdjęć, ale jeśli grafika ma zachować absolutną dokładność przy zmianie wymiarów — od kilkumilimetrowego znaczka do wielkoformatowej planszy o powierzchni paru metrów kwadratowych — wtedy lepiej posłużyć się grafiką wektorową. Fotografia zresztą jest tak wszechobecna, że dość trudno jest wyróżnić się z nią na tle innych reklam. Kompozycja obiektowa przypomina rysunek i (co czasem jest decydujące) bez problemu można ją dowolnie skalować bez żadnej utraty precyzji.

Znaki firmowe
Przykłady klipartów